online groeiplan
020 - 261 93 82
Whatsapp
Laan van Kronenburg 14 
1183AS Amstelveen
In dit artikel
Deel dit artikel
Inhoudsopgave
25 februari 2021
6 minuten

De juiste contentstrategie voor jouw merk in 8 stappen

Met een goed doordachte contentstrategie zorg je ervoor dat jouw content boven het maaiveld uitsteekt én jouw potentiële klant in beweging zet. Maar hoe pak je dit nu aan? In 8 stappen leggen wij uit hoe je tot een strategie komt die past bij jouw onderneming.

Wat is contentstrategie?

Een contentstrategie is wat er achter die teasende blogkoppen en eigenzinnige posts op sociale media schuilgaat. Deze is gebaseerd op je merkconcept: het inspirerende verhaal over wat jouw merk of bedrijf zo uniek en tastbaar maakt dan andere. Met een contentstrategie leg je vast wat het doel is van je verhaal (content) die je wilt delen, wie je ermee wilt bereiken, welke content je wanneer gaat delen, via welke kanalen.

Het biedt de kaders, structuur en continuïteit om relevante content te creëren die op een slimme manier je doelgroep aantrekt en beïnvloedt. Dus geen losse flodders meer in de hoop iemand te bereiken.

Waarom een contentstrategie?

Met een goed doordachte contentstrategie zorg je voor meer bekendheid, zichtbaarheid, autoriteit en vertrouwen richting je klant. Een ander voordeel is dat het richting en houvast geeft.

Het schrijven van nieuwe content kan soms een flinke uitdaging zijn. Ziet jouw contentcreatieproces er ongeveer zo uit?

  • Je gaat achter je bureau zitten met een kop koffie
  • Je staart naar je beeldscherm
  • Je denkt na over waar je vandaag over kan schrijven

Geen gouden formule voor succes, maar dat wist je waarschijnlijk al 🙂

Zit jij ook meer dan eens naar je scherm te staren zonder dat er een letter op ‘papier’ komt? Heb je momenten dat je nul inspiratie hebt? Twijfel je of je doelgroep wel op jouw content zit te wachten of dat ze jouw content überhaupt zien? Heel herkenbaar en ontzettend frustrerend. Een goede en gerichte contentstrategie is de oplossing, maar hoe zet je de beste contentstrategie neer dat je (potentiele) klanten aantrekt?

Een contentstrategie zorgt voor die belangrijke rode draad in je communicatie. Doordat je de strategie op papier zet creëer je overzicht, rust, inzicht en controle. Eindelijk geen stress meer om de juiste woorden bij elkaar te zetten voor een tekst of uren besteden aan het maken van een nieuwe pdf-checklist, omdat de laatste die je hebt gemaakt inmiddels niet meer relevant is.

De allerbelangrijkste reden voor het creëren van een contentstrategie is om potentiële klanten aan je te binden. Want wanneer je content maakt speciaal voor de behoeften van jouw doelgroep, dan willen ze meer van je horen. Met als resultaat: meer klanten en verkopen!

Nog even de voordelen van een contentstrategie voor jou op een rij

  • Jouw content sluit naadloos aan bij de merkstrategie van je bedrijf.
  • Focus. Je werkt doelgericht aan het maken van content.
  • Je weet exact voor wie je je content maakt en wat zijn of haar frustraties, behoeften en drijfveren zijn.
  • Het zorgt voor zichtbaarheid van je merk of bedrijf.
  • Jij wordt gezien als autoriteit door het verspreiden van relevante content voor je doelgroep.
  • Met de juiste content bereik je de doelgroep die jij voor ogen hebt en weet je ze aan je te binden.
  • Het geeft rust, omdat je op een gestructureerde manier werkt en niet op het laatste moment nog een topic hoeft te verzinnen.

Hoe maak je een contentstrategie?

Je onderscheiden en het consistent uitdragen is de wens van ieder merk. Maar waar begin je? Bij het maken van een effectieve contentstrategie doorloop je de volgende stappen:

1. Wie ben je als bedrijf

Welke impact maak je? Door goed te kijken naar waar je voor staat als bedrijf, weet je wat je wilt uitstralen en uitdragen. Dit vormt de basis voor je contentstrategie.

2. Bepaal je doel

Wat hoop je te bereiken met jouw content? Richt je je op merkbekendheid of zichtbaarheid? Wil je dat lezers je onthouden en bij je terugkomen? Of ga je voor meer leads? Wat wil je bereiken? Het lijken makkelijke vragen, maar je moet er goed over nadenken.

3. Wie is je doelgroep?

Breng zo goed mogelijk jouw doelgroep in kaart. Graaf in het hoofd, hart en leer de verlangens van je potentiële klant kennen. Wat zijn de behoeften, uitdagingen, pijnpunten en angsten met betrekking tot jouw dienstverlening?

4. Wat wordt jouw merkverhaal?

Bij voorkeur is deze afgeleid van je merkconcept. Zorg voor een merkverhaal dat niet alleen vertelt wat je merk doet en waar je merk voor staat, maar ook voor een verhaal dat mensen écht in het hart raakt. Op zo’n manier in woorden gevat dat het echt binnenkomt bij mensen.

5. Wat worden je contentpijlers?

Je moet contentpijlers zien als thema’s die voortkomen uit jouw merkverhaal waarin je je content onderverdeelt. De beste manier om te kiezen is door je ideale klant centraal te stellen en goed in kaart te brengen wat zijn of haar informatiebehoefte is. Hoe kan jij je doelgroep verder helpen? Voor welk probleem heb jij een oplossing? Speel hierop in met de keuze van je contentpijlers. Alle content die je maakt, hang je vervolgens op aan deze pijlers. Vergeet niet om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren om jouw content straks hoog in Google te krijgen. Zoekwoorden zijn onderwerpen waarop gezocht wordt.

6. Welk type content zet je in?

Er zijn verschillende manieren om je content naar buiten te brengen. Content plaatsen op social media en blogs schrijven zijn hot en happening, maar misschien raak je daar jouw klanten niet mee. Het is belangrijk om goed na te denken welke content het beste bij jouw merk past. Als je niet de juiste vorm van content gebruikt, is de kans dat je de juiste klanten raakt klein. Denk dus goed na over wie jouw doelgroep is, in welke fase van de customer journey hij of zij zich bevindt en wat de informatiebehoefte op dat moment is. Is je prospect op zoek naar een diepgaande uitleg van een dienst of product, kies dan voor een beginners guide of how-to content. Het juiste kanaal gebruiken is ook belangrijk. Dat wordt uitgelegd bij het volgende punt.

7. Welke kanalen zet je in?

Dit is afhankelijk van de kanalen die jouw doelgroep gebruikt. Vraag je af waar je meeste lezers of klanten zelf uren door scrollen. En waar kijken ze dan naar? Richt jij je op zakelijk, dan is LinkedIn vaak een betere optie dan Instagram. Meerdere kanalen gebruiken is helemaal niet erg, het kan juist goed uitpakken. Maak je een instructievideo? Dan kan je gebruik maken van YouTube waarna je de video deelt via Instagram en Facebook. Passen kanalen niet bij jouw merk of doelgroep? Laat het dan lekker zitten. Niemand zit te wachten op content die niet relevant is.

8. Maak een contentkalender.

Een contentkalender kan helpen om gestructureerd content te plaatsen op bijvoorbeeld social mediakanalen zoals Instagram en Facebook. Heb je een nieuwsbrief? Zet die er ook in! Je houdt zo een schema bij met vaste ‘post’ momenten wanneer jouw blogs of posts het web op gaan.

Alles draait om content. Het is daarom belangrijk om goede content neer te zetten voor jouw merk of bedrijf. Wat maakt jou anders dan concurrenten? Een goede contentstrategie maakt het niet alleen makkelijker, het maakt het ook leuk. Hoe geweldig zou het zijn als mensen vinden wat ze zoeken bij jouw bedrijf of merk door middel van jouw perfecte content. Dat is waar je zo hard voor werkt toch?

Bekijk onze andere blogs voor hoe jij jouw onderneming nog meer naar de top kan brengen.

BEKIJK DE BLOGS

Deel dit artikel

Over marlous.

Ambitieuze ondernemers online laten groeien is onze missie. Dit doen wij door de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw merk te vergroten. Zodat klanten moeiteloos voor jouw aanbod kiezen.
envelopephonecrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram