/No place like home

/Menukaart

/Ons eigen topteam

/Kom in contact

Een succesvolle contentstrategie in 8 stappen

Met een goed doordachte contentstrategie zorg je ervoor dat jouw content boven het maaiveld uitsteekt én jouw potentiële klant in beweging zet. Maar hoe pak je dit nu aan? In 8 stappen leggen wij uit hoe je tot een strategie komt die jouw bedrijf in de schijnwerpers zet.

 

Wat is een content strategie?

 

Een contentstrategie is wat er achter die teasende blogkoppen en eigenzinnige posts op sociale media schuilgaat. Het is gebaseerd op je merkconcept: het inspirerende verhaal over wat jouw merk of bedrijf zo uniek en tastbaar maakt. Hiermee geef je dus richting aan alles wat je doet. Met een contentstrategie leg je vast:

  • wat het doel is van je verhaal dat je wilt delen
  • wie je ermee wilt bereiken
  • welke content je wanneer gaat delen via welke kanalen.


Het biedt de kaders, structuur en continuïteit
om relevante content te creëren die op een slimme manier je doelgroep aantrekt en beïnvloedt. Dus geen losse flodders meer in de hoop iemand te bereiken.

 

Waarom een content strategie?

Met een goed doordachte contentstrategie zorg je voor meer bekendheid, zichtbaarheid, autoriteit en vertrouwen richting je klant. Een ander voordeel is dat het richting en houvast geeft.

Het schrijven van nieuwe content kan soms een flinke uitdaging zijn. Ziet jouw contentcreatieproces er ongeveer zo uit?

  • Je gaat achter je bureau zitten met een kop koffie
  • Je staart naar je beeldscherm
  • Je denkt na over wat je even snel op social media kan knallen

Geen gouden formule voor succes, maar dat wist je waarschijnlijk al 🙂

Zit jij ook meer dan eens naar je scherm te staren zonder dat er een letter op ‘papier’ komt? Ga je vooral ad hoc te werk? Twijfel je of je doelgroep wel op jouw content zit te wachten of dat ze jouw content überhaupt zien? Heel herkenbaar en ontzettend frustrerend. Een contentstrategie is de oplossing. Maar hoe zet je de beste contentstrategie neer die jouw ideale klant aantrekt?

Een contentstrategie zorgt voor die belangrijke rode draad in je communicatie. Doordat je de strategie op papier zet, creëer je overzicht, rust, inzicht en controle. Eindelijk geen stress meer om de juiste woorden bij elkaar te zoeken voor een tekst of uren besteden aan het maken van een nieuwe pdf-checklist, omdat de laatste die je hebt gemaakt inmiddels niet meer relevant is.

De allerbelangrijkste reden voor het creëren van een contentstrategie is om potentiële klanten aan je te binden. Want wanneer je content maakt speciaal voor de behoeften van jouw doelgroep, dan willen ze meer van je horen. Met als resultaat: meer klanten en verkopen!

 

De voordelen van een contentplan nog even op een rij

  • Jouw content sluit naadloos aan bij de merkstrategie van je bedrijf.
  • Focus. Je werkt doelgericht aan het maken van content.
  • Je weet exact voor wie je je content maakt en wat zijn of haar frustraties, behoeften en drijfveren zijn.
  • Het zorgt voor zichtbaarheid van je merk of bedrijf.
  • Jij wordt gezien als autoriteit door het verspreiden van relevante content voor je doelgroep.
  • Met de juiste content bereik je de doelgroep die jij voor ogen hebt en weet je ze aan je te binden.
  • Het geeft rust, omdat je op een gestructureerde manier werkt en niet op het laatste moment nog een topic hoeft te verzinnen.

 

Hoe maak je een content strategie?

Je onderscheiden en het consistent uitdragen is de wens van ieder merk. Maar waar begin je? Bij het maken van een effectieve contentstrategie doorloop je de volgende stappen:

1. Wie ben je als bedrijf?

Welke impact maak je? Wat zijn je merkwaarden? Door goed te kijken naar waar je voor staat als bedrijf, weet je wat je wilt uitstralen en uitdragen. Dit vormt de basis voor je contentstrategie.

2. Bepaal je doel

Wat hoop je te bereiken met jouw content? Richt je je op merkbekendheid of autroiteit? Wil je dat lezers je onthouden en bij je terugkomen? Of ga je voor meer leads? Wat wil je bereiken? Het lijken makkelijke vragen, maar je moet er goed over nadenken.

3. Wie is je doelgroep?

De volgende stap is essentieel. Bepaal je doelgroep. Zij zijn het die je straks wilt overtuigen met jouw content. Dus breng je doelgroep zo goed mogelijk in kaart. Identificeer en beschrijf je doelgroep zo uitgebreid mogelijk aan de hand van een persona. Een persona is een zeer gedetailleerde beschrijving van een gebruiker van jouw product of dienst. Hij of zij staat als het ware voor een hele doelgroep. Graaf in het hoofd, hart en leer de verlangens van je potentiële klant kennen. Wat zijn zijn of haar behoeften of uitdagingen? Waar liggen ze ’s nachts wakker van? Hoe kun jij hem of haar verder helpen met jouw aanbod.

4. Wat wordt jouw merkverhaal?

Bij voorkeur is deze afgeleid van je merkconcept. Zorg voor een merkverhaal dat niet alleen vertelt wat je merk doet en waar je merk voor staat, maar zorg ook voor een verhaal dat mensen écht in het hart raakt. Op zo’n manier in woorden gevat dat het echt binnenkomt bij mensen.

5. Wat worden je contentpijlers?

Je moet contentpijlers zien als thema’s die voortkomen uit jouw merkverhaal waarin je je content onderverdeelt. De beste manier om te kiezen is door je ideale klant centraal te stellen en goed in kaart te brengen wat zijn of haar informatiebehoefte is. Hoe kan jij je doelgroep verder helpen? Voor welk probleem heb jij een oplossing? Speel hierop in met de keuze van je contentpijlers. Alle content die je maakt, hang je vervolgens op aan deze pijlers. Vergeet niet om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren om jouw content straks hoog in Google te krijgen. Zoekwoorden zijn onderwerpen waarop gezocht wordt.

6. Welk type content zet je in?

Er zijn verschillende manieren om je content naar buiten te brengen. Content plaatsen op social media en blogs schrijven zijn hot en happening, maar misschien raak je daar jouw klanten niet mee. Het is belangrijk om goed na te denken welke content het beste bij jouw merk past. Als je niet de juiste vorm van content gebruikt, is de kans dat je de juiste klanten raakt klein. Denk dus goed na over wie jouw doelgroep is, in welke fase van de customer journey hij of zij zich bevindt en wat de informatiebehoefte op dat moment is. Is je prospect op zoek naar een diepgaande uitleg van een dienst of product? Kies dan voor een beginners guide of how-to content.

7. Welke kanalen zet je in?

Dit is afhankelijk van de kanalen die jouw doelgroep gebruikt. Vraag je af waar je meeste lezers of klanten zelf uren door scrollen. En waar kijken ze dan naar? Richt jij je op zakelijk, dan is LinkedIn vaak een betere optie dan Instagram. Meerdere kanalen gebruiken is helemaal niet erg, het kan juist goed uitpakken. Maak je een instructievideo? Dan kan je gebruik maken van YouTube waarna je de video deelt via Instagram en Facebook. Passen kanalen niet bij jouw merk of doelgroep? Laat het dan lekker zitten. Niemand zit te wachten op content die niet relevant is.

8. Maak een contentkalender.

Een contentkalender helpt om gestructureerd en met regelmaat content te plaatsen op bijvoorbeeld social mediakanalen, zoals Instagram en Facebook. Heb je een nieuwsbrief? Zet die er ook in! Je houdt zo een schema bij met vaste ‘post’ momenten wanneer jouw blogs of posts het web op gaan.

Nu jij!

Heb je al zin gekregen om aan de slag te gaan met jouw contentplan? Met onze acht stappen, kom je ongetwijfeld tot een relevante contentstrategie.

Alles draait om content. Een goed plan maakt het niet alleen makkelijker, het maakt het ook leuk. Hoe geweldig zou het zijn als mensen vinden wat ze zoeken bij jouw onderneming door middel van jouw content! Dat is waar je zo hard voor werkt toch?


Ga je met je content aan de slag en heb je vragen? Neem gerust contact met ons op. We kijken graag samen met jou wat we voor elkaar kunnen betekenen. Er bestaan namelijk ontzettend veel kansen om met de juiste content top-of-mind te worden bij jouw doelgroep.

 

Dit bericht delen