contentcreatie
020 - 261 93 82
Whatsapp
Laan van Kronenburg 14 
1183AS Amstelveen
In dit artikel
Deel dit artikel
Inhoudsopgave
9 februari 2022

8 tips voor het ontwerpen van een logo waar je u tegen zegt.

Een logo is de eerste indruk van jouw website, bedrijf of merk. Het is jouw visitekaartje, de held van jouw huisstijl. Die indruk moet matchen. Het is daarom heel belangrijk om een goed passend logo bij jouw bedrijf of merk te ontwerpen. Een logo waar potentiële klanten een goed gevoel bij hebben en aan jouw naam kunnen linken. Maar hoe doe je dat?

Het woord logo is afgeleid uit het Grieks, en betekent woord. Het ontwerpen van een logo wordt vaak onderschat. Het vergt veel aandacht en tijd. Je wilt natuurlijk dat je logo past bij waar je merk voor staat en tegelijkertijd opvalt tussen de logo’s van je concurrenten. Of je nu zelf aan de slag gaat of je logo laat ontwerpen door een grafisch vormgever, uiteindelijk gaat het om het resultaat. Hier zijn 8 tips hoe jij een passend en perfect logo kunt ontwerpen.

1. Logo ontwerp? Less is more

Less is more. Met een simpel en doordacht logo is de kans groot dat je doelgroep je snapt, onthoudt en onbewust al een goed gevoel bij jouw bedrijf krijgen. Houd je logo dus simpel, compact en eigen. De kunst van het weglaten noemen wij dat. Bekijk de logo’s hieronder. Waarschijnlijk weet je direct welke bedrijven bij deze logo’s horen. Dat wil je met jouw logo ook.

Bekende logo's

2. Zorg voor een match met je merkidentiteit

Welke indruk wil jij maken met jouw logo? Een logo van de belastingdienst moet iets anders uitstralen dan een logo van een speelgoedwinkel. Dat is vrij duidelijk. Weten wie je bent, waar je voor staat en wie je doelgroep is, zorgt ervoor dat je een logo ontwerpt dat past bij jouw bedrijf en wat de juiste klanten aantrekt. Bij een sterk logo-ontwerp zit er een concept achter het beeldmerk. Een eigen verhaal wat heel simpel duidelijk maakt waar jij voor staat. Zoals eerder benoemd, zijn er genoeg logo’s waarbij je niet eens hoeft na te denken welk bedrijf bij het logo hoort. Mensen voelen dat het klopt. Hoe geweldig zou het zijn als die link ook met jouw logo en bedrijf wordt gelegd!

brand identity fit

3. Show your true colors

Wat is ING zonder de opvallende oranje of Albert Heijn zonder de blauwe huisstijlkleur? Het is belangrijk om de juiste kleuren te gebruiken. Kleuren hebben namelijk een betekenis. Zo stralen de kleurencombinaties blauw en geel of rood en geel “goedkoop” uit. Perfect als je eigenaar bent van Zeeman of Ikea. Exclusievere merken gebruiken meestal de kleur zwart. Zwarte logo’s stralen “klasse en luxe” uit. Verdiep je dus goed in de betekenis van kleuren.

De meeste logo’s hebben één kleur. Het voordeel daarvan is dat je logo makkelijk te combineren is. Daarbij kun je logo’s met één kleur makkelijk veranderen of aanpassen voor speciale gelegenheden. Pas dus goed op met de kleur die je zoekt voor jouw logo. Een goede optie om niet de verkeerde kleurencombinatie te maken, is de website coolors. Een handig hulpmiddel om de juiste kleuren voor jouw logo of huisstijl bij elkaar te zoeken.

zeeman en chanel logo

4. What the font?

Een lettertype is misschien wel één van de moeilijkste dingen om uit te zoeken voor het ontwerpen van een logo. De typografie moet passen bij je merk en het gevoel dat je wilt overbrengen. Wil je dynamisch, professioneel, of vrolijk overkomen? Ben je een groot luxueus merk of een zakelijk bedrijf? Dit alles is van invloed op het kiezen van een lettertype. Wil je een meer klassieke uitstraling? Dan zou een serif (schreef) lettertype heel goed passen. Ga je voor een vrolijk gevoel? Kies dan een speels lettertype. De mogelijkheden zijn legio.

logo's Zara em Nutella

Is het ontwerp dat je voor je logo hebt gemaakt over vijf jaar nog steeds relevant? Voor het bouwen aan de herkenbaarheid van je merk, is het handig als je logo tijdloos is. Het zou zonde zijn als je je logo na een jaar al moet vervangen. Hypes komen en gaan vaak supersnel. Zelfs voor logo’s. Skip de hypes, maar ga voor tijdloos! De beste logo’s hoeven zelden aangepast of verbeterd te worden.

Coca Cola logo evolutie

6. Beeldmerk logo of woordmerk of allebei?

Een logo kan ontworpen worden op verschillende manieren. Ga je voor een beeldmerk of woordmerk? Er zijn ook veel bedrijven die ervoor kiezen om die twee te combineren. Zoals de logo’s van de Zeeman en Chanel die hierboven zijn afgebeeld.

Woordmerk

Het woord zegt het eigenlijk al: een logo wat bestaat uit een woord. Zoals bijvoorbeeld het logo van Nutella. Het logo focust alleen op de bedrijfsnaam. Een woordmerk werkt vooral goed wanneer je bedrijf nieuw is en je naam nog niet bekend is. Door die te combineren met een goed passend lettertype krijg je een relevant logo. Kies wel voor het juiste lettertype. Bij een sportmerk past eerder een krachtig lettertype dan een fragiel.

Beeldmerk

Net zoals bij een woordmerk, zegt het beeldmerk ook eigenlijk al waar het voor staat. Een beeldmerk is gebaseerd op een afbeelding. Denk aan het bekende appeltje van Apple of de swoosh van Nike. Deze merken zijn inmiddels zo bekend, dat iedereen meteen weet welk bedrijf bij het beeldmerk hoort. De uitdaging voor nieuwe bedrijven is om ook hun naamsbekendheid zo uit te bouwen dat iedereen het beeldmerk straks herkent en associeert met het desbetreffende bedrijf. Zorg dus voor herkenbaarheid. Vandaar ook de eerste tip in dit blog: less is more.

Beeldmerk en woordmerk

7. Wees onvergetelijk

Wees memorabel en uniek! Een ander belangrijk aspect van een goed ontworpen logo is dat het goed blijft hangen in het hoofd van jouw klant. Herkenning zorgt niet alleen voor betrouwbaarheid, maar ook voor het binden van je doelgroep aan jouw merk. Vertrouwen en verbinding is essentieel om nieuwe klanten mee aan te trekken. Memorabele logo’s weten de juiste balans te vinden tussen de visuele en tekstuele elementen. Ga na wat jouw logo anders maakt dan die van je concurrent en pas hem eventueel aan. Je wilt er natuurlijk niet later achter komen dat je een logo hebt ontworpen dat lijkt op die van je rivaal ;-).

8. Zorg voor veelzijdigheid

Tip 8 bij het ontwerpen van je logo is dat deze overal geplaatst kan worden zonder zijn kracht te verliezen. Het logo is de belangrijkste identiteitsdrager binnen de huisstijl. Een sterk logo-ontwerp is schaalbaar. Dus past het logo op je website, verpakking, visitekaartje, mok of pen? En is je logo geschikt voor gebruik in verschillende formaten? Denk aan vierkant, rechthoekig en rond (voor je social media profielen). Zorg er ook voor dat het logo in verschillende varianten herkenbaar blijft. Maak dus altijd een zwarte en witte variant, zodat je logo op elke achtergrondkleur bruikbaar én herkenbaar is.

Pivot logo

Zelf je logo ontwerpen of uitbesteden?

Niets is zo belangrijk als een goede uitstraling van je merk, zeker als je net met je bedrijf bent gestart. Maar ook als je al jaren aan het ondernemen bent, loont het om kritisch naar je uitstraling te kijken. Als je creatief en handig bent met grafische programma’s, kom je met deze 8 tips voor het ontwerpen van je logo ongetwijfeld tot een mooi resultaat.

Ben je toch niet zo handig met ontwerpen? Kan je logo wel een opfrisbeurt gebruiken? Of wil je graag een compleet nieuw logo laten ontwikkelen? Kom met ons in contact. Wij helpen je graag verder.

Natuurlijk is een logo slechts een onderdeel van je zichtbaarheid naar buiten toe. Ook een huisstijl, een goed converterende website en de juiste contentstrategie dragen bij om je bedrijf op de kaart te zetten.

Kom in contact

Deel dit artikel

Over marlous.

Ambitieuze ondernemers online laten groeien is onze missie. Dit doen wij door de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw merk te vergroten. Zodat klanten moeiteloos voor jouw aanbod kiezen.
envelopephonecrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram