contentcreatie
020 - 261 93 82
Whatsapp
Laan van Kronenburg 14 
1183AS Amstelveen
In dit artikel
Deel dit artikel
Inhoudsopgave
15 december 2021
4 minuten

Zet jouw merk stevig op de kaart met deze 6 essentiële vragen

Heb jij je strijdplan al klaar om het hart van je doelgroep te winnen? Met een doordachte, impactvolle merkstrategie zorg je ervoor dat je merk er staat als een huis bij de lancering. Klaar voor de markt. Voor de klant. Voor de toekomst.

Zet je merk stevig op de kaart door jezelf de volgende 6 essentiële vragen te stellen.

1. Waarom besta je?

Kortom: wat is je missie? Waarom ben je je bedrijf gestart? Dit is de eerste belangrijke vraag in het neerzetten van een onderscheidende merkstrategie voor jouw merk.

Je why beschrijft wie je bent, wat je drijft en wat je betekent voor anderen. Zodat je daar vervolgens in alles wat je doet, doelgericht aan kunt bouwen. Wanneer mensen heel goed begrijpen waarom je doet wat je doet – en hetzelfde geloven als waar jij in gelooft, zijn ze eerder geneigd om met jou in zee te gaan. 

“People don’t buy what you do,
but why you do it.” – Simon Sinek

waarom-besta-je-als-bedrijf
Foto: Ben Kolde via Unsplash

2. Wat doe je
en hoe doe je het?

Dit zijn eigenlijk twee vragen waarmee je de ‘hoe’ en ‘wat’ van je merk blootlegt. De ‘hoe’ is gericht op het proces van je bedrijf: hoe ga je die ‘why’ realiseren. Hier komt het onderscheidend vermogen van je bedrijf naar voren en je strategie.

Tip: bedenk een tagline die je belofte als onderneming of USP weerspiegelt. Hiermee kun je je merk en waar je voor staat versterken.

Neem bijvoorbeeld de tagline van Nike. Iedereen kent hem wel: ‘Just do it.’ De slogan is kort en krachtig, makkelijk te onthouden en niet meer weg te denken bij Nike. Het verhaal achter de tagline is echter niet zo positief. Gary Gilmore, een moordenaar uit Utah in de jaren ’80 inspireerde Dan Wieden, van reclamebureau Wieden + Kennedy, om van ‘Just do it’, een slogan te maken. Hij kreeg de eer om voor Nike een campagne op te zetten.

Gilmore werd veroordeeld voor doodstraf nadat hij twee mensen had vermoord. Zijn laatste woorden waren: ‘Let’s do it’, maar Wieden veranderde dat naar ‘Just do it’ om het pakkender te maken. Nike stond niet te juichen om de oorspronkelijke betekenis achter de slogan, maar Wieden haalde ze over en gaf er een positieve twist aan, en dat bleek een goede zet. Tot de dag van vandaag is ‘Just do it’ één van de bekendste slogans. De tagline spoort aan om mensen dingen te laten doen waar ze voornamelijk over twijfelen. Een ‘wat boeit het, doe het gewoon’ slogan dus.

De ‘wat’ is het resultaat van de ‘waarom’ van vraag 1. Wat wordt er gedaan om je doel te behalen? Met welk aanbod gaat je bedrijf dit doen? En wat is het resultaat?

Uiteindelijk wil je dat klanten écht ambassadeur willen worden van je bedrijf. Om dat te bereiken, is het belangrijk aan de wereld te laten zien waarom je anders bent dan je concurrenten. Waarom is jouw bedrijf de beste keuze? Waarom zou men voor jouw aanbod kiezen?

sterke-tagline

3. Voor wie doe je het?

Met deze vraag beantwoord je wie de ideale klanten van je onderneming zijn en roept verdere verkennende vragen op, zoals: waar worstelen ze mee? Hoe kan je aanbod hen helpen? Waar worden ze blij van? Mensen kopen over het algemeen om één ​​van deze twee redenen:

  1. om hun plezier te vergroten
  2. om pijn te minimaliseren

Idealiter creëer je één of meerdere persona’s (een zeer gedetailleerde beschrijving van jouw doelgroep) die je kunt gebruiken om je (potentiële) klant heel gericht te kunnen bereiken. Kruip dus zo goed mogelijk in de huid van jouw doelgroep. Je wilt dat jouw ‘hoe en wat’ het hoofd en hart raakt van jouw doelgroep en dat men een voorkeur voor jou ontwikkelt.

wie-is-je-doelgroep
Foto door Nick Morrison van Unsplash

4. Wat maakt je anders?

Wat is je onderscheidend vermogen, je Unique Selling Point (USP), het unieke voordeel dat je product of dienst eruit doet springen? Hiermee geef je aan waarom iemand jouw merk zou verkiezen boven een ander merk. Het is belangrijk om de onderscheidende factoren van je onderneming bloot te leggen om die unieke plek voor je merk op te eisen. 

Foto door Scott Graham van Unsplash

5. Wat zijn je kernwaarden?

Je kernwaarden vormen als ware het morele kompas van je bedrijf. Ze zijn sturend voor alles wat je doet. Ze geven aan wie je bent als merk. Zie kernwaarden vooral als de menselijke eigenschappen van je merk. Eigenschappen waarmee de doelgroep zich in jouw merk kan herkennen en wil verbinden.

Wat-zijn-je-kernwaarden

6. Hoe zie je eruit?

Wat is je ‘presence’ en tone-of-voice? Kortom, wat wordt de visuele en tekstuele doorvertaling van je merkidenteit: je huisstijl? Je huisstijl is de visuele en tekstuele identiteit van je onderneming waar je logo, kleuren, lettertypes en andere visuele elementen deel van uitmaken. Deze stijl wordt consequent doorgevoerd in alle communicatiemiddelen van je bedrijf. Hiermee zorg je ervoor dat iedereen jouw merk op de juist manier beleeft, ervaart en met de juiste dingen associeert.

hoe-zie-je-eruit-als-merk

Heb je alle 6 vragen beantwoord? Dan ben je klaar om een merk met een sterk fundament te lanceren. Met een unieke positie om je ideale doelgroep te kunnen overtuigen.

Heb je vragen of wil je samen met onze merkstrategen om tafel om samen jouw merk te versterken? Wij helpen je graag meer betekenis te geven aan je merk en krachtiger te communiceren met je doelgroep.

Deel dit artikel

Over marlous.

Ambitieuze ondernemers online laten groeien is onze missie. Dit doen wij door de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw merk te vergroten. Zodat klanten moeiteloos voor jouw aanbod kiezen.
envelopephonecrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram