contentcreatie
020 - 261 93 82
Whatsapp
Laan van Kronenburg 14 
1183AS Amstelveen
In dit artikel
Deel dit artikel
Inhoudsopgave
10 januari 2022
4 minuten

Merkstrategie ontwikkelen.

De basisprincipes om meer en betere klanten aan te trekken.

Het creëren van een merkstrategie is iets wat de meeste ondernemers terzijde schuiven - "Daar kom ik later op terug" of "Dat heb ik niet nodig." - en kiezen in plaats daarvan voor de standaardstrategie: "Ik ga er gewoon mee werken."

Dit komt deels doordat merkstrategie gezien wordt als iets ingewikkelds. Je wordt doodgegooid met allerlei marketingtermen. Neem branding bijvoorbeeld: als je hierop googelt, dan kom je wel tientallen verschillende definities tegen. En dat maakt 'strategie doen' een klus die we liever vermijden.

In dit blog probeer ik op een zoveel mogelijke jargonvrije manier antwoord te geven op de volgende vragen:

  • Wat is een merkstrategie?
  • Waarom heb je een strategie voor je merk of bedrijf nodig?
  • Hoe kom je tot een goede merkstrategie?

Beginnen met een strategie voor je merk zou altijd de eerste stap moeten zijn. En als je dit traject hebt overgeslagen, is het nooit te laat om er een te maken.

Wat ik vaak zie, is dat ondernemers niet bezig zijn met hun 'merk'. Je wilt alleen antwoorden op vragen als:

  • Hoe kan ik klanten krijgen?
  • Heb ik een website nodig? Wat moet ik erop zetten?
  • Moet ik op social media zijn? Hoe pak ik dat aan, wat moet ik posten?

Al deze vragen kun je alleen goed beantwoorden als je een strategie voor je merk hebt. Anders is het vooral een kwestie van maar wat doen en hopen dat het lukt. Gewoon je ding doen kan altijd natuurlijk. Maar of je merk of bedrijf dan ook zichtbaar of gedenkwaardig is, blijft de vraag.

Wat is merkstrategie nu eigenlijk?

Een merkstrategie is simpelweg het creëren van hoe jij wilt dat mensen jouw merk of bedrijf ervaren in vergelijking met die van anderen. Het gaat om die unieke positie weten te claimen in het hoofd, maar vooral het hart van jouw doelgroep. Een goed doordachte merkstrategie geeft houvast en richting aan al je merkuitingen. Je wilt dus dat ze je onthouden en dat ze bij je terugkomen.

Het beantwoordt vragen als:

  • Waarom bestaat mijn bedrijf? Welke verandering wil ik creëren in het leven van mijn klanten?
  • Wat zijn mijn kernwaarden? Waar sta ik voor?
  • Hoe doe ik anders zaken dan mijn concurrentie?
  • Wat bied ik aan als oplossing?
  • Aan wie ga ik het aanbieden?

Waarom is een strategie voor jouw merk zo belangrijk?

Je merkstrategie vormt de basis voor bijna elke beslissing die je in je bedrijf neemt en, belangrijker nog, het is dé manier waarop je een emotionele band met je klanten opbouwt: het zijn allemaal redenen waarom ze voor jouw merk zullen kiezen in plaats van de concurrent. Het zorgt voor eenheid en herkenning.

Merkstrategie vormt dan ook de basis voor een sterk merk waar mensen graag mee verbonden willen zijn. Sterke merken hebben absoluut een voorsprong op concurrenten.

Merkstrategie is overigens geen eenmalige handeling. Het is een continu proces. De wereld om ons heen verandert namelijk voortdurend en ook je merk ontwikkelt zich door de tijd heen en door de stappen die je zet. Je wilt als bedrijf ook niet achterlopen met de trends en ontwikkelingen. Zorg er daarom voor dat je je merkstrategie regelmatig onder de loep neemt om te checken of het nog klopt en goed aanvoelt. Kijk ook regelmatig naar consistentie: past alles wat je doet bij de merkstrategie die je hebt uitgestippeld? Dit noem je ook wel merkbewaking.

Hoe kom je tot het perfecte merk?

Wij nemen onze klanten altijd mee in 3 pijlers die in onze ogen de merkstrategie bepalen:

  1. Heads & hearts – je merkidentiteit. Je merkidentiteit vertelt wie je bent, wat je drijft, wat jou uniek maakt én wat je betekent voor anderen. Met een sterke merkidentiteit raak je het hoofd en hart van mensen.
  2. Proof is in the pudding - je merkconcept. Een sterk merkconcept maakt je merk tastbaar. Het is het inspirerende verhaal over jouw merk of bedrijf geschreven vanuit je merkidentiteit. Elk merk of bedrijf heeft een persoonlijk verhaal. Dit verhaal is wat jouw merk bijzonder maakt, wat het tot leven brengt. Onderdeel van het merkconcept is jouw merkbelofte, die in één pakkende zin de essentie weergeeft van jouw merk. Ook wel de pay-off genoemd. Jouw merkverhaal en merkbelofte vormen samen de basis voor al je merkuitingen.
  3. Walk the talk - je merkbeleving. Een merk moet er niet alleen lekker uitzien en aanvoelen, maar vooral het gewenste effect sorteren. Merkbeleving is de visuele en tekstuele doorvertaling van jouw merkconcept. Van huisstijl, logo, patronen en kleuren tot video, fotografie en tone-of-voice.
MAKE THEM STICK merkmodel

Wil je zelf aan de slag met je merkstrategie? Download ons handige MAKE THEM STICK merkmodel. Wij werken met dit model als leidraad voor het creëren van sterke en relevante merken.

Heb je vragen of wil je samen met onze merkstrategen om tafel om ook jouw merk te versterken? Wij helpen je graag meer betekenis te geven aan je merk en krachtiger te communiceren met je doelgroep.

KOM IN CONTACT

Deel dit artikel

Over marlous.

Ambitieuze ondernemers online laten groeien is onze missie. Dit doen wij door de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw merk te vergroten. Zodat klanten moeiteloos voor jouw aanbod kiezen.
envelopephonecrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram