contentcreatie
020 - 261 93 82
Whatsapp
Laan van Kronenburg 14 
1183AS Amstelveen
In dit artikel
Deel dit artikel
Inhoudsopgave
26 september 2022

7 LinkedIn Advertising tips voor succesvolle campagnes

Of je nu de aandacht wilt trekken van belangrijke toekomstige relaties, meer leads wilt genereren of meer gekwalificeerde kandidaten wilt aantrekken, adverteren op LinkedIn kan je helpen jouw bedrijfsdoelen te bereiken. Van de ruim vijf miljoen LinkedIn gebruikers, zijn er zo’n 770.000 dagelijks actief. Met de advertentiemogelijkheden van LinkedIn kun je heel gericht in contact komen met professionals in jouw branche. LinkedIn is hét online platform waar professionals elkaar ontmoeten, inspiratie delen en deals gesloten worden. In dit blog delen we zeven LinkedIn Advertising tips voor het uitvoeren van campagnes die resultaat opleveren.

1. Bepaal je campagnedoel

Voordat je begint met LinkedIn adverteren, is het essentieel een duidelijk doel voor ogen te hebben. Dit zorgt ervoor dat je exact weet wat je wilt bereiken en je de resultaten van je campagnes goed kunt interpreteren. Ga je voor het vergroten van je naamsbekendheid, wil je zoveel mogelijk bezoekers naar een specifieke pagina op je website of wil je leads genereren? Houd hierbij de klantreis van je ideale doelgroep in gedachten. Het 'See Think Do Care' model van Google is hiervoor een veelgebruikt model, waarbij je eerst start met het werken aan je naamsbekendheid, daarna je ideale klant interesseert voor jouw aanbod en vervolgens hem of haar laat converteren tot klant. Er zijn tal van doelen die je kunt bereiken met je campagnes:

  • Websitebezoeken: deze doelstelling is erop gericht om zoveel mogelijk mensen naar je website te leiden. Deze campagne wordt getoond aan mensen waarvan de kans het grootst is dat ze op je advertentie klikken.
  • Interacties: met interacties kun je de betrokkenheid bij jouw content vergroten en nieuwe volgers krijgen. Deze doelstelling is een uitstekende optie als je op zoek bent naar meer activiteit op je LinkedIn bedrijfspagina.
  • Videoweergaven: vind je het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen jouw video zien? Stel dan dit doel in. Je campagne wordt vervolgens getoond aan mensen waarvan de kans het grootst is dat ze je video bekijken.
  • Genereren van leads: als je op zoek bent naar hoogwaardige leads, is dit het doel dat je wilt kiezen voor je campagne. Wanneer iemand jouw lead generation-advertentie ziet en je gebruik maakt van het LinkedIn leadgen-formulier, dan is aanmelden voor je event, whitepaper of demo zo gepiept. De gewenste gegevens zijn voor jouw doelgroep namelijk al ingevuld, waardoor de drempel heel laag is voor je lead om zich te registreren.

2. Stem je advertenties af op jouw doelgroep

Wanneer je met LinkedIn advertising aan de slag gaat, is het essentieel om heel helder te weten wie je probeert te bereiken, zodat je het advertentieformat en de content kunt afstemmen op hun behoeften en interesses. Er zijn verschillende criteria die je kunt gebruiken om je doelgroep haarscherp te targeten. Zo kun je bijvoorbeeld de volgende audience parameters instellen voor jouw LinkedIn advertenties:

  • Locaties: waar bevindt jouw doelgroep zich
  • Bedrijf: bedrijfsnaam, bedrijfstak, branche of grootte van een bedrijf
  • Ervaring: functietitel, functie of senioriteit, aantal jaren ervaring
  • Opleiding: onderwijsinstellingen, studierichting, titels/gaden, vaardigheden
  • Geslacht of leeftijd
  • Interesses en gedrag: groepen, interesses van leden

Dit zijn de belangrijkste categorieën die je kunt gebruiken om mensen te groeperen en ze specifiek te targeten. Aangezien LinkedIn een professioneel netwerk is, richten veel van de categorieën zich op de beroepsstatus. Deze hyperspecifieke targeting maakt het je makkelijk om de juiste mensen te bereiken. Dankzij de accurate targeting op LinkedIn kun je meer leads genereren op LinkedIn tegen lagere kosten. Adverteerders genereren leads met LinkedIn Ads tot 28% goedkoper dan met Google Ads volgens Hubspot. Daarnaast komt maar liefst 80% van B2B leads van LinkedIn (vs. 13% Twitter & 7% Facebook). LinkedIn is zelfs 277% effectiever voor het genereren van leads dan andere sociale-medianetwerken, dankzij de geavanceerde targetingopties.

3. Kies een passend advertentie format 

Bij het opstellen van je LinkedIn campagne, kun je kiezen uit meerdere advertentieformats. Kies het format dat het beste aansluit bij jouw campagne past. Het format is afhankelijk van het type advertentie-content dat je gaat gebruiken en van je doelstelling. Zo kun je, als je doel sollicitanten werven is, advertenties maken waarin één vacature of meerdere vacatures worden uitgelicht. En bij een doelstelling als merkbekendheid vergroten, kun je bijvoorbeeld je bedrijfsvideo promoten. We sommen de belangrijkste formats hieronder voor je op:

  • Tekstadvertenties: de naam zegt het al. Deze advertenties bevatten alleen tekst. Deze advertenties zijn te zien in de zijbalk van je feed.
  • Advertenties met één afbeelding: dit zijn de meest voorkomende advertenties die je op LinkedIn ziet en verschijnen in je timeline. Dit format laat vaak goede resultaten zien.
  • Carrouseladvertenties: hiermee kun je meerdere afbeeldingen achter elkaar laten zien in één advertentie. Ideaal om meerdere producten te laten zien of om één afbeelding over de hele carrousel uit te strekken.
  • Videoadvertenties: een mooie manier om je doelgroep te betrekken bij je content of boodschap. Ideaal om je doelgroep in een korte tijd jouw verhaal te vertellen.
  • Volgeradvertenties: hiermee promoot je je LinkedIn-pagina met als doel om meer volgers te krijgen voor je LinkedIn bedrijfspagina. 
  • Spotlight-advertenties: met deze advertenties kunnen adverteerders producten, services en meer promoten. Wanneer iemand op je spotlight-advertentie klikt, leid je hem of haar naar een bestemmingspagina op uw website. U vindt alleen spotlight-advertenties met gesponsorde inhoud.
  • Vacatureadvertenties: als je nieuw talent voor je bedrijf wilt werven, kun je LinkedIn-vacatureadvertenties gebruiken om nieuwe werknemers te vinden door je vacatures extra aandacht te geven. 
Bron: Linear

4. Maak gepersonaliseerde advertenties om meer leads te bereiken

Als je je doelgroep wilt bereiken en deze wilt betrekken bij je bedrijf, producten of services, dan kun je het beste gepersonaliseerde advertenties maken. Met gepersonaliseerde advertenties kun je een op maat gemaakte ervaring bieden voor je publiek en hun unieke interesses. Personalisatie is een cruciaal onderdeel van elke succesvolle advertentiecampagne.

Niet iedereen zal om dezelfde redenen in jouw bedrijf geïnteresseerd zijn. Het is van belang dat je hen aanspreekt op basis van hun interesses en/of behoeften. Door gepersonaliseerde advertenties te maken, vergroot je de kans dat mensen je content zien, dat ze klikken op je advertenties en hun betrokkenheid bij je advertentie vergroot.

5. Zorg ervoor dat je advertenties er professioneel uitzien voordat je ze publiceert

Bijna de helft van het succes van je campagne wordt bepaald door het creatieve aspect. Campagnes met aansprekend beeld en een overtuigend en sterk verhaal, zijn de campagnes die winnen. De betrokkenheid is hoger en ze zorgen voor meer clicks en conversies. Hierdoor valt het budget automatisch lager uit.

6. Test je ads

Om te kunnen achterhalen welke advertenties het beste scoren bij jouw doelgroep, is het uitvoeren van een A/B test essentieel. Dit doe je door alle vormen uit te proberen en de resultaten met elkaar te vergelijken. Wat werkt wel en wat werkt minder goed? Op basis hiervan kun je je advertenties optimaliseren en steeds meer gaan finetunen. Deze learnings neem je vervolgens mee naar je volgende campagnes, zodat je LinkedIn advertenties steeds beter en effectiever worden.

7. Conversies instellen

Tot slot: meten is weten. Als marketeer of ondernemer wil je natuurlijk altijd weten wat de campagne heeft gekost en wat het aan waarde heeft opgeleverd. Dat begint met het installeren van de LinkedIn Insight Tag. Deze tag is een JavaScript code die je aan je website toevoegt. Vervolgens kun je via deze Insight Tag meten hoe jouw advertenties presteren en wat de websitebezoekers doen op je website, nadat ze op de advertentie hebben geklikt. Wanneer je de Insight Tag op de website hebt geplaatst, kun je jouw gewenste conversies instellen.

Begin vandaag nog met effectieve LinkedIn campagnes

LinkedIn adverteren is een uitstekend middel om jouw professionals te bereiken. Wil je ook starten met LinkedIn adverteren, maar weet je niet waar je moet beginnen of heb je er gewoonweg geen tijd om het zelf te doen? Ons team helpt je graag verder. Wij hebben al veel campagnes gedraaid in diverse branches. Neem dus gerust vrijblijvend contact op, zodat we samen kunnen bekijken hoe we jouw onderneming kunnen helpen groeien.

kom in contact

Deel dit artikel

Over marlous.

Ambitieuze ondernemers online laten groeien is onze missie. Dit doen wij door de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw merk te vergroten. Zodat klanten moeiteloos voor jouw aanbod kiezen.
envelopephonecrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram