contentcreatie
020 - 261 93 82
Whatsapp
Laan van Kronenburg 14 
1183AS Amstelveen
In dit artikel
Deel dit artikel
Inhoudsopgave
19 maart 2021
8 minuten

Website tracking: all eyes on you

Weet jij hoe jouw website presteert, hoeveel bezoekers je gemiddeld hebt, waar ze vandaan komen en wat ze precies op je site hebben gedaan? Inzicht in je online prestaties is als ondernemer cruciaal. Want alleen door te zien wat er goed én minder goed gaat, kun je inspelen op de behoeften van je bezoekers en potentiële klanten. Start dus vandaag nog met het tracken van je bezoekers.

In dit blog leggen we je uitgebreid uit hoe handig het kan zijn om je bezoekers te tracken op je website en welke tracking tools je het best hiervoor kunt inzetten. Houd hierbij uiteraard wel rekening met de regels omtrent AVG.

2 redenen waarom het handig is om je site te tracken

  • Het geeft je meer inzicht in je bezoekers. Weten welke bezoekers je website bezoeken, hoe ze bij jouw website zijn gekomen, waar ze vandaan komen en wat ze doen op je site. Als je dit weet, kun je gerichter content plaatsen en je website optimaliseren om de gewenste doelgroep te bereiken.
  • Het kan je producten of diensten onder de aandacht brengen. Men heeft maar een hele korte aandachtspanne. Als gebruikers op je site worden afgeleid door externe factoren of ze kunnen niet direct vinden wat ze nodig hebben, dan is de kans groot dat ze afhaken. Deze bezoekers kun je met tracking alsnog weten te grijpen als zij bijvoorbeeld door hun social media scrollen. Bij tracking manier 1 leggen wij dit haarfijn voor je uit hoe dit precies in zijn werk gaat.

Maar hoe pak je dat aan? Dit zijn 5 verschillende manieren om bezoekers te tracken:

1. Facebook pixel

Iemand komt op je website, voegt wat producten toe aan het winkelmandje, maar betaalt vervolgens niet. Dat is natuurlijk wel wat je wilt. Maar hoe kan je ervoor zorgen dat bezoekers ook echt afrekenen? Facebook Pixel is een goede manier om bezoekers toch het laatste stapje te laten zetten. De Facebook Pixel is een stukje code op je site die bijhoudt welke pagina’s jouw bezoeker bekijkt. Wat zijn de voordelen voor jou?

  • Als iemand je webshop verlaat zonder af te rekenen wat in zijn winkelmandje zat, dan kun je hem toch nog bereiken met een gerichte advertentie op Instagram of Facebook bijvoorbeeld. Dit wordt remarketing genoemd. Remarketing zorgt ervoor dat de bezoeker van jouw site nog een keer in aanraking komt met jouw product, service of dienst via een advertentie, nadat zij de website hebben afgesloten.
  • Facebook Pixel kan allerlei verschillende acties bijhouden die een gebruiker uitvoert op je website, zoals paginabezoeken, downloads, button clicks, hoe vaak er een product in een winkelmandje is geplaatst, aankopen en zelfs nog veel meer. Kortom, je komt enorm veel te weten van jouw bezoekers.
  • Je kunt er Facebook Lookalike Audiences mee creëren, die bestaan uit mensen die dezelfde kenmerken hebben als de bezoekers die vaak op jouw website komen. Het algoritme van Facebook gaat dan voor je op zoek naar nieuwe mensen die veel lijken op jouw beste klanten of op bezoekers die eerder interactie met je bedrijf hebben gehad. Zo is de kans groter dat een dergelijke doelgroep ook echt wat gaat kopen of tot actie overgaat op je site.

Let op: er gaat het een en ander veranderen. Door de IOS 14 update van Apple kan het zijn dat jouw bedrijf hiermee wordt geraakt. Apple heeft begin Juni 2020 aangekondigd dat er een nieuwe grote update van Apple aankomt.

Apple gaat vanaf nu toestemming vragen aan de gebruikers of zij data mogen gebruiken die verstuurd wordt via Apple’s App Tracking Transparency. Dit betekent dat gebruikers van bijvoorbeeld een iPhone, een pop-up ontvangen of zij akkoord gaan dat Facebook hun activiteiten bij mogen houden op website en apps van andere bedrijven. Weten wat de gevolgen hiervan zijn en wat je zelf kunt doen? Lees het interessante blog over de Apple iOs 14-update op Frankwatching.

2. Google remarketing tag

Veel wat je kan doen met Facebook Pixel, kan ook gedaan worden met Google Remarketing Tag. Het verschil? Met deze tag kan je remarketing tags uitvoeren op het Google Ads-platform. Via Google is het mogelijk om Google Ads te personaliseren voor websitebezoekers, bijvoorbeeld door ze hoger te plaatsen op de resultatenpagina. Bezoekers van je site hebben al interesse getoond in jouw bedrijf.  Het enige wat je dan nog wil doen, is de getoonde interesse belonen met een passend aanbod.

Door Facebook Advertenties en Google Remarketing Tag te combineren kan je met een sterke manier mensen volgen die al voorafgaand interesse hebben getoond in een product of dienst van jouw merk/bedrijf.

3. Google Analytics

Als je niet wilt betalen voor advertenties, is er nog een andere manier die je op je website kunt gebruiken. Google Analytics is een handig hulpmiddel dat verschillende informatie geeft over je website zoals:

  • Het aantal bezoekers op je website
  • Waar je bezoekers vandaan komen
  • Hoe lang iemand op je site verblijft
  • Je meest populaire pagina’s
  • De Bounce Rate: het percentage van alle bezoeken die maar één pagina bekeken
  • Een klik naar de volgende pagina
  • Andere demografische informatie

4. Google Search Console

Google Search Console geeft je een inzicht in hoe goed jouw website het doet binnen de zoekresultaten. Met welke woorden zoeken mensen die relevant zijn voor jouw website? Door welke zoekwoorden komt jouw website naar boven? Google Search Console is dan de perfecte oplossing. Search Console is ook één van de beste gratis SEO tools.

Veel wat we over Google Analytics hebben verteld, sluit aan bij Google Search Console. Heb je het gevoel dat jouw website maar niet bovenaan komt, terwijl je het idee hebt dat je de juiste zoekwoorden gebruikt? Google Search Console laat dan precies zien waar het eventuele probleem zit. Handig toch?

5. Hotjar

Elke keer komen er weer nieuwe en betere marketing tools op de markt. Daarom is het niet zo gek dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Dat is heel begrijpelijk. Google Analytics geeft veel informatie en is een handig hulpmiddel voor je website dat heel veel gebruikt wordt, maar overige informatie is vaak lastig te achterhalen. Hotjar kan dan precies de juiste aanvulling zijn, maar wat is het?

Hotjar is een van de nieuwste tools waarbij je diep onderzoek kunt doen naar wat jouw bezoekers allemaal op je website uitvoeren en hoe je website door hen wordt gebruikt. Superhandig. Zo kom jij te weten of je niet beter een extra CTA-button (Call To Action knop) kunt plaatsen of om bepaalde onderdelen op je website beter in beeld te laten brengen. Een soort checklist dus.

Hotjar is een gratis tool die wij inzetten bij conversieoptimalisatie en kan het volgende voor je doen:

  1. Schermopnames

Hotjar kan precies zien wat klanten op je website uitspoken. Ze zien zelfs hun muis bewegen. Zo kan je erachter komen waar je klanten op klikken, hoe lang ze op een bepaalde plek stilstaan. Makkelijke video’s bomvol relevante informatie.

  • Heatmaps

Je wilt weten waar je klanten op klikken, toch? Met de Heatmap van Hotjar kan jij precies zien waar klanten op hebben geklikt, en hoe ver ze door jouw site scrollen. Zo kan het zijn dat klanten op plekken klikken (zoals iconen) die tot niks leiden. Dat kan frustrerend worden voor de klanten, en dat wil je natuurlijk niet. 

  • Feedback

Het verbeteren van je website begint bij het begrijpen wat je klanten willen. Je moet dus weten waar de problemen liggen. Stel je vragen aan bezoekers op je (mobiele) website en kom erachter waar ze enthousiast van worden en waar nog eventuele verbetering nodig is.

  • Survey

Dit is de beste manier om je klanten te leren kennen en begrijpen. Het lijkt een beetje op feedback, maar heeft ook zeker invloed. Vraag je websitebezoeker of ze een paar vragen willen beantwoorden.

  • Conversion funnel

Met de Conversion funnel kan je zien waar je websitebezoekers afhaken en verder door het web scrollen. De functie laat zien waar de klant zich bevindt op je website wanneer ze wegklikken. Zo kan jij weer dingen aan je website verbeteren.

  • Form analysis

Maak je gebruik van formulieren die bezoekers in kunnen vullen? Met Hotjar’s Form Analysis kan je precies zien hoe je formulieren op je website worden gebruikt. Welke velden duren bijvoorbeeld langer voor de klanten om in te vullen? Welke velden blijven leeg in het formulier? Deze gegevens kan je ook weer gebruiken om je formulier aan te passen en het sterkste weer terug te zetten.

Je wilt dat je website het allerbeste presteert en dat je klanten en bezoekers tevreden zijn. Door je fouten te ontdekken en te verbeteren ben je op de goede weg. Er zijn zo veel verschillende manieren en tools om je klanten en bezoekers zo goed mogelijk te analyseren. Niet zo gek dat je je soms afvraagt waar je moet beginnen. Dat is geen probleem. Dailysirup helpt je graag de goede kant op. Heb je vragen of loop je tegen dingen aan? Neem dan contact met ons op.

CONTACT

Deel dit artikel

Over marlous.

Ambitieuze ondernemers online laten groeien is onze missie. Dit doen wij door de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw merk te vergroten. Zodat klanten moeiteloos voor jouw aanbod kiezen.
envelopephonecrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram