online groeiplan
020 - 261 93 82
Whatsapp
Laan van Kronenburg 14 
1183AS Amstelveen
In dit artikel
Deel dit artikel
Inhoudsopgave
12 maart 2021
7 minuten

Website check: wat is het en waarom is dit zo belangrijk?

Je wilt een sterke website neerzetten en je wilt het zo goed mogelijk doen om de juiste klanten binnen te halen. Maar waar begin je? En hoe weet je nu wat goed gaat op je site en wat nog niet lekker loopt? Soms zie je even door de bomen het bos niet meer en krab je aan je hoofd, omdat je niet weet of je wel aan de juiste knoppen draait. Heb je het gevoel dat je meer uit je website kunt halen? Dan biedt een website check uitkomst. Maar wat is dat?

Wat is een website check?

Website checks zijn handig wanneer je niet weet of je wel de goede kant op gaat met je website. En dat wil je natuurlijk wel. Er zijn veel handige stappenplannen online te vinden, waarmee jij kan nalopen welke belangrijke punten voor het neerzetten van een goede website nog ontbreken. Soms zijn het kleine dingen die je over het hoofd ziet, maar die toch heel belangrijk zijn. Hier zijn 7 elementen die zeker niet mogen ontbreken op jouw website om bezoekers te converteren. Dus check je website.

Branding.

Je hebt slechts 2,6 seconden de tijd om een nieuwe bezoeker ervan te overtuigen op je website te blijven. Design is dan ook heel belangrijk voor het vertrouwen. Heb je goed nagedacht over het ontwerp van je site? Past het kleurenpalet, de fonts, de beelden bij wie je wilt uitstralen als bedrijf? Daarnaast is het van belang dat je bezoeker in 1 oogopslag ziet wat je doet, wat je hem te bieden hebt en dat hij zonder moeite kan vinden waar hij naar op zoek is. Dus hou je design clean en simpel en elimineer zaken en elementen die er niet toe doen.

SEO.


Je wilt dat Google je website vindt, toch? Zorg ervoor dat je je website zo goed mogelijk hebt geoptimaliseerd voor zoekmachines. Zijn je teksten op je site SEO proof? Met andere woorden: heb je een zoekwoordenanalyse gedaan? Hiermee kun je onderzoeken welke zoekwoorden jouw klant intikt in Google en waar de meeste kansen liggen voor jouw bedrijf. Is jouw website geschikt voor mobiel? Is je website snel? Zijn de meta data ingevuld aan de achterkant van jouw site? Dit zijn allemaal belangrijke factoren die ervoor zorgen dat jouw website hoger in Google komt.

Maak ook een Google Analytics account aan en implementeer de code in je website. Zo kun je bijhouden waar en wanneer je gebruikers je website bezoeken en welke pagina’s zij bezoeken.

Social proof.

website check - review 1959
Afbeelding 1: review uit 1959

Social proof bestaat al zo lang als dat marketing bestaat. Het is dus heel belangrijk. Doordat social media de afgelopen jaren steeds meer is gegroeid, is de effectiviteit van social proof aanzienlijk vergroot. Maar wat is het?

Jij als website-eigenaar hecht veel waarde aan de meningen van bezoekers en andere consumenten. Deze meningen beïnvloeden jou en je keuzes voortdurend. Het kan dus helpen om de juiste keuzes te maken voor jouw merk/bedrijf.

De meeste webshops vragen klanten om een review achter te laten voor andere bezoekers die graag willen weten of het product ook voor hen geschikt is. Stel, je bent op zoek naar een koptelefoon. Er zijn talloze koptelefoons, maar je wilt er niet al te veel geld aan uitgeven. Je gaat daarom op onderzoek en bekijkt wat andere over het product zeggen om jou over te halen.

Website check - review coolblue
afbeelding 2: Coolblue

Social proof gaat niet alleen via reviews. Hier zijn 4 andere manieren om social proof in te zetten:

1. Promoot populaire producten.

Je hebt het vast wel een keer voorbij zien komen. Je scrolt door producten op een website, ziet een gaaf paar schoenen, klikt erop en je krijgt een pop-up in je scherm dat 34 andere mensen dit product ook aan het bekijken zijn of dat dit product in de afgelopen uren vaak is bekeken of gekocht. Je wordt zo (ongemerkt) beïnvloed en ben je sneller geneigd om het product te kopen omdat je bang bent dat het even later is uitverkocht. Best handig toch?

Website check: social proof
afbeelding 3: JD sports

2. Vermeldingen van andere merken en bedrijven.

Naast reviews, wil je graag dat andere merken/bedrijven jouw website bezoeken en benoemen. Zo kan je meerdere bezoekers naar jouw website trekken.

Benoem bijvoorbeeld:

  • Awards die je hebt gewonnen: “Beste website van het jaar”.
  • Andere vermeldingen: “Benoemd in Vogue Magazine”.

Je website, merk of bedrijf hoeft niet bekroond te worden op covers van Vogue en Esquire om gezien te worden. Vele andere websites kunnen jou benoemen die net zo effectief zijn.

3. Geef je social media aanwezigheid een boost.

Social media speelt een hele belangrijke rol in het inzetten van social proof. Alles wat zich op de social media platformen afspeelt, kan de zichtbaarheid en het bereik van je zaak of bedrijf enorm vergroten, en op die manier ook veel bezoekers naar je website leiden. Alle likes, volgers, tags en comments zorgen daarvoor.

Als bezoekers van jouw website een aankoop willen doen, kijken ze vaak eerst op jouw social media pagina. Wil je interesse wekken in je website op al je sociale netwerken? Zorg er dan voor dat je al je bedrijfsprofielen tot in de puntjes uitwerkt en updatet. En ga voor interactie op je social kanalen. Reageer op vragen in de comments of op andere manieren om contact te zoeken met je bezoekers.

website check: social proof op Instagram
Afbeelding 4: Instagram (https://www.paulaschoice.nl)

4. Getallen, getallen, getallen.

Een hele makkelijke manier om bezoekers door je website te trekken, is het verwerken van getallen op je homepage. Heb je een nieuwsbrief? Laat zien hoeveel mensen die nieuwsbrief ontvangen. Kruip in het hoofd van je (potentiele) klant, wat zou jou aantrekken? Bedenk welke getallen indruk maken.

website check: expertise laten gelden
Afbeelding 5: deloitte

Waarde.

Hoe levert jouw product of dienst waarde op voor de gebruiker? Zorg ervoor dat je website duidelijk aangeeft hoe je de gebruiker kunt helpen. Zeg niet gewoon: ik doe a, b en c. Vertel de gebruiker een verhaal over hoe a, b en c de gebruiker zullen helpen om x, y en z te doen! Leef je zo goed mogelijk in in je doelgroep en omschrijf zo helder mogelijk wat het eindresultaat is voor de gebruiker. Maak dit zo tastbaar mogelijk door de juiste beelden en teksten. Hoe kun jij je doelgroep verder helpen, zodat je zijn of haar vertrouwen wint en uiteindelijk zal kiezen om met je samen te werken. Bloggen, whitepapers, how-to guides of e-mailnieuwsbrieven zijn ook een goede manier om je klanten continu van waardevolle informatie te voorzien.

Persoonlijkheid.

Mensen doen zaken met mensen. Zorg ervoor dat jouw persoonlijkheid duidelijk zichtbaar is op je website. Laat de gebruiker zien wie je bent! Voeg foto's van jou en je team, je werkomgeving en je tone-of-voice toe, zodat de bezoeker weet of je goed bij hem en zijn bedrijf past. Als je de persoon achter het bedrijf laat zien, kun je het vertrouwen winnen.

Contactgegevens.

Zorg ervoor dat een bezoeker gemakkelijk contact met je kan opnemen, bijvoorbeeld via whatsapp, chat, social media, telefoon, e-mail of een contactformulier. Als je het mensen gemakkelijk maakt om contact op te nemen, is de kans groter dat ze dit ook daadwerkelijk doen.

Helemaal super als je het contactformulier koppelt met een marketing automation systeem, zoals Drip, MailChimp of Active Campaign. Hiermee kun je je mailing geheel automatiseren.

Call-to-action.

Wat is het doel van je website? Wil je meer verkopen? Leads genereren? Wat je doel ook is, zorg ervoor dat je de gebruiker duidelijk maakt welke actie hij of zij moet ondernemen. Het kan heel simpel zijn: “laten we samenwerken” of “download de gratis checklist”.

website-check-call-to-action

Hoe staat jouw website ervoor denk je? Geeft het de beste eerste indruk? Is het duidelijk voor de bezoeker wat hij of zij kan verwachten?

Reserveer wekelijks tijd voor je website om de verbeterpunten aan te pakken. Evalueer regelmatig, maar zeker eens per kwartaal hoe jouw website ervoor staat. Wat gaat goed en wat kan beter?

Handig hulpmiddel hierbij nodig? Met onze checklist ‘online groeien met je website’ ontdek je welke stappen je nog moet zetten om van jouw website een krachtige hub te maken.

Deel dit artikel

Over marlous.

Ambitieuze ondernemers online laten groeien is onze missie. Dit doen wij door de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw merk te vergroten. Zodat klanten moeiteloos voor jouw aanbod kiezen.
envelopephonecrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram