online groeiplan
020 - 261 93 82
Whatsapp
Laan van Kronenburg 14 
1183AS Amstelveen
In dit artikel
Deel dit artikel
Inhoudsopgave
24 februari 2021
8 minuten

Hoger in Google komen? De essentiële elementen om bezoekers te laten binnenstromen

Je hebt vast wel een keer een tekst geschreven voor een website of blog. Tot diep in de avond was je aan het ploegen om de beste zinnen en woorden bij elkaar te zetten. Tot grote teleurstelling kwamen er weinig (potentiële) klanten op je geschreven tekst af. Dit wil je verbeteren, maar hoe zorg je ervoor dat met jouw tekst je website of blog hoger in Google komt? Hoe krijg je meer bezoekers op je site? Dit heeft allemaal te maken met SEO. Kom erachter hoe je je tekst of webpagina een boost kan geven en lezers binnen kan laten stromen.

Wat is SEO?

Laten we beginnen bij het begin. SEO is een Engelse afkorting voor Search Engine Optimization oftewel: zoekmachine optimalisatie. SEO is een proces waarbij je bezoekers naar je website probeert te krijgen zonder te betalen voor advertenties. Dit wordt ook wel organisch verkeer genoemd. Hoe hoger je webpagina scoort met zoekmachine optimalisatie (SEO), hoe meer bezoekers op je website komen. Maar hoe doe je dat?

Ranking factoren SEO

Om hoger in Google te komen, wordt jouw website door de zoekmachine beoordeeld aan de hand van 3 pijlers: Techniek, Content en Autoriteit. We doorlopen ze alle drie.

  1. Techniek
  • Is je website vlot? Dat is een belangrijk punt bij SEO. Je wilt niet dat je site tegen problemen aanloopt en dat bezoekers een slechte ervaring hebben.
  • Is het voor zoekmachines makkelijk om je website te scannen? Als het voor jou en gebruikers makkelijk is, is dat het meestal ook voor zoekmachines.
  • Gebruik je schone code? Zorg voor een nette code en gebruik zo min mogelijk plug-ins op je website en gooi weg wat je niet nodig hebt.

2. Content

Je wilt natuurlijk bovenaan springen bij de zoekresultaten. Dus je moet goed vindbaar zijn met de juiste zoekwoorden. Zoekmachines kijken niet alleen naar de keywords, maar ze kijken ook steeds vaker naar synoniemen.

3. Autoriteit

Autoriteit gaat vooral over de waarde van jouw website. Autoriteit bouw je op door relevante en betrouwbare bedrijven naar jouw artikelen te laten linken. Dit worden backlinks genoemd. Ook social media speelt een handige rol. Met tags en shares krabbel je omhoog in de zoekresultaten. Alle beetjes helpen. Autoriteit heeft ook te maken met wat de leeftijd van je website is, en het updaten van je pagina. Oudere pagina’s scoren makkelijker dan pagina’s die net nieuw zijn. Maar het is altijd goed om je content te verversen en te actualiseren.

Wat is on page SEO en off page SEO?

Ben je al bekend met de termen On page SEO en Off page SEO? Er is ontzettend veel informatie over zoekmachineoptimalisatie te vinden waardoor je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Wij leggen het voor je uit.

  1. On page SEO

On page SEO staat voor alles dat je binnen je website kunt aanpassen. Oftewel; de pijlers content en techniek. Denk bijvoorbeeld aan de volgende SEO factoren:

  • Titel
  • Gebruik van Headings
  • Interne links
  • De laadsnelheid van je website
  • Is je mobiele website op orde?
  • Kruimelpad

2. Off page SEO

Off page SEO zegt het eigenlijk al. Off page SEO staat voor alles wat buiten je website bevindt. Oftewel: de pijler Autoriteit. Off page SEO heeft te maken met hoe andere websites jouw content waarderen. Websites met een hoge autoriteit die linken naar een blog of pagina op jouw website, zorgen ervoor dat jouw website ook als autoriteit wordt gezien. Hiermee krik je je positie in Google omhoog. En die factoren zijn:

  • Linkbuilding
  • Reviews via Google Mijn Bedrijf
  • Social media

Hoger in Google komen met SEO-copywriting

Stel, je schrijft een blog over spaghetti. Er zijn talloze zoekwoorden die je kunt verwerken in de tekst die relevant zijn. Bijvoorbeeld: pasta, Italië, pastasaus etc. Maar, de koks willen ook weten hoe je spaghetti klaarmaakt. Ze lopen tegen problemen aan en jij wilt ze maar al te graag helpen. Door antwoord te geven op vragen die worden ingevuld in de zoekbalk in Google geef je je tekst al snel een SEO-boost. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Wat is spaghetti?
  • Hoe maak je spaghetti?
  • Waar komt spaghetti vandaan?

Bedenk wat je zelf zou Googelen als je informatie nodig hebt over spaghetti. Wat zou je zelf willen weten? Door antwoord te geven op relevante vragen die gesteld kunnen worden bij het zoeken, komt je artikel al snel hoger te staan.

Daarbij is het essentieel dat de belangrijkste keywords meerdere keren worden herhaald. Het zoekwoord komt het liefst terug in de eerste alinea van je tekst. Door je zoekterm te vernoemen in je titel, schiet je al helemaal in de roos. Maar overdrijf het niet, want anders begint het op spam te lijken en zak je juist weer naar beneden in ranking.

Om ervoor te zorgen dat je niet te veel zoekwoorden of juist te weinig zoekwoorden opschrijft kan je het volgende in gedachten houden: streef naar een zoekwoord dichtheid tussen de 2 en 5 %.

Zoekwoorddichtheid is een percentage dat aangeeft hoe vaak een zoekwoord of een combinatie van zoekwoorden op een pagina voorkomt ten opzichte van het totaal aantal woorden in de tekst. Heb je keywords niet vaak vernoemd, dan weet Google niet wat de boodschap is achter je tekst. Je wilt dus niet te veel zoekwoorden, maar ook zeker niet te weinig.

Zoekwoorden onderzoek

Het heeft geen zin als je keywords in je tekst zet waar mensen niet op zoeken. Het is dus handig om een zoekwoorden onderzoek te doen. Met welke keywords vinden de zoekers het beste resultaat? Bedenk zelf woorden waar jij mee zou zoeken, type woorden langzaam in in Google en bekijk de Google suggesties die naar voren komen.

Nog een handige tip: gebruik bijvoorbeeld gratis websites zoals Ubersuggest voor je zoekwoordenonderzoek. Daarbij kan je kijken naar de concurrentie, welke websites gebruiken de zoekwoorden nog meer? Het zoekvolume; hoeveel mensen zoeken per maand met de zoekwoorden? En de SEO-moeilijkheid, hoe hoger het getal, hoe moeilijker het is om bovenaan de ranking te komen omdat er veel over wordt geschreven.

  • Short tail zoekwoorden

Short tail zoekwoorden zijn zoekopdrachten met 1, 2 of 3 zoekwoorden. 30% van de zoekopdrachten is short tail. Gebruik je bijvoorbeeld het woord spaghetti, dan is het zoekvolume per maand heel hoog. Dat klinkt perfect, maar dit betekent ook enorme concurrentie als je je alleen op dat zoekwoord richt. Daarnaast is de kans op conversie kleiner bij gebruik van short tail keywords.

  • Long tail zoekwoorden

Om bezoekers binnen te halen die op zoek zijn naar jouw informatie is het gebruiken van long tail zoekwoorden veel effectiever. Zo typ je niet: spaghetti, maar: De lekkerste spaghetti. Zo ben je veel specifieker. Ruim 70% van de zoekopdrachten zit in long tail. Per longtail zoekwoord is het zoekvolume lager, maar misschien hebben alle zoekwoorden bij elkaar wel een hoog zoekvolume.

Zoekwoorden met een laag zoekvolume hebben minder concurrentie. Verwerk dus zeker long tail zoekwoorden in de tekst. Zo is de kans groter dat mensen je weten te vinden die met long tail zoekwoorden zoeken.

Zoekwoord ideeën spaghetti
Afbeelding 1: zoekwoord ideeën "de lekkerste spaghetti" via Ubersuggest
zoekvolume spaghetti
Afbeelding 2: zoekvolume "spaghetti"
zoekvolume de lekkerste spaghetti
Afbeelding 3: zoekvolume "de lekkerste spaghetti"

4 belangrijke SEO-copywriting tips om hoger in Google te komen

Heb je je SEO tekst klaar? Check ten slotte nog even je artikel op een prettige en makkelijke leesbaarheid.

  1. Scanbaarheid en structuur

Google houdt van georganiseerd en overzichtelijk. En ook jij wilt dat je website goed en makkelijk te lezen is. De meeste bezoekers scannen teksten eerst voordat ze dieper lezen. Ze zijn meteen op zoek naar het antwoord op hun vraag.

  • Bullet points

Bullet points gebruiken is een goede manier van structuur creëren in je teksten. Je somt dingen op. Bullet points breken de lange stukken tekst en kan ingezet worden als je informatie opsomt. Handig toch?

  • Dikgedrukte woorden

Dikgedrukte woorden vallen op. Het zorgt er ook voor dat de tekst vlotter leest en overzichtelijk blijft. Net zoals de bullet points. Ook voor Google is het makkelijker om te lezen. Door dikgedrukte woorden te gebruiken (of cursief) valt het voor de scanners sneller op.

  • Heading tags

Bijna alles draait om structuur en overzichtelijkheid. Zo is het ook belangrijk om je kopteksten te linken aan Headings. Link het volgende bij elkaar:

  • Heading 1 (H1) – Titel van je website, tekst of blog.
  • Heading 2 (H2), Heading 3 (H3) – Hoofdstuk, tussenkoppen. Hierbij is het mogelijk om meerdere H2’s en H3’s op de pagina te plaatsen. Dit ligt aan hoeveel subtopics je hebt.

Nu is de beurt aan jou om SEO teksten te schrijven waar niet alleen Google van smult, maar ook je bezoeker. SEO copywriting draait om het schrijven van nieuwsgierig makende content, van content met waarde die de verwachtingen ruimschoots overtreffen.

Wil je weten of je website echt SEO-proof is? Vraag onze gratis SEO check aan en krijg inzicht in de SEO kansen voor jouw bedrijf. Je krijgt van ons een lijst met eventuele verbeterpunten. Loop je ergens tegenaan? Dan nemen we ze graag samen met je door, zodat je precies weet welke stappen je moet zetten om je lezers binnen te laten stromen.

Liever je SEO uitbesteden zodat je meer tijd hebt voor andere belangrijke zaken? Dat kan natuurlijk ook. Andere helpen is wat wij het liefste doen. 

Gratis SEO-check
Deel dit artikel

Over dailysirup.

envelopephonecrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram